cfp: zdjęcia z wakacji

Gdy Jan Ebert wraz z rodziną przemierzał Europę, dokumentował wakacyjne podróże na kolorowych slajdach. W 2010 roku, jego niezwykłe archiwum odkryła i opracowała artystka Xenia Uranowa. Lata 60. i 70. to rozwój fotografii rodzinnej, wakacyjnej i turystycznej – o tej ostatniej w 1977 roku Susan Sontag napisała słynny esej zamieszczony w zbiorze O fotografii, w którym zauważyła, że „podróż staje się strategią gromadzenia zdjęć”. Aparat tym samym – coraz popularniejszym gadżetem towarzyszącym wakacjom.

Pierwszy aparat małoobrazkowy powstał już w 1925 roku. Jednak dopiero gdy firma Kodak wprowadziła małoobrazkowy aparat dla amatorów, pozwalający wykonywać zdjęcia na kolorowych kliszach 35 mm, które następnie oddawano do wywołania w laboratoriach fotograficznych, fotografia amatorska rozkwitła w pełni. Przynajmniej na Zachodzie – gdy tam rodzinne albumy wypełniały kolorowe zdjęcia wykonane na materiałach Kodaka lub Polaroida, w Polsce dostępne były jedynie klisze czarno-białe lub pomarańczowo-czerwone Orwo, wywoływane w domowych łazienkach. Na dobre amatorska fotografia kolorowa upowszechnia się w Polsce dopiero po transformacji, zaś aparat typu „małpka” stał się – obok roweru i walkmana – wymarzonym prezentem urodzinowym i komunijnym. Przez mniej więcej 10 lat – do momentu pojawienia się pierwszych aparatów cyfrowych – większość z nas zabierała ze sobą na wakacje kieszonkowego Olympusa, Kodaka, Pentaxa czy Konicę, a kolorowe klisze o czułości ISO 200 (na „słońce”) i ISO 400 (na „deszcz”)  były dostępne w każdym kiosku.

Nasze fotograficzne call for papers ma dwa warianty:

  1. Zapraszamy do odszukania swojego małoobrazkowego, kompaktowego aparatu i zabrania go na tegoroczne wakacje. Proponujemy stworzenie fotograficznego eseju problematyzującego doświadczenie powrotu do techniki analogowej.
  2. Zapraszamy do przejrzenia rodzinnych albumów fotograficznych z lat 90. i stworzenia autorskiego wyboru fotografii zogniskowanego wokół rzeczy/przedmiotów/gadżetów oraz praktyk swoistych dla tego okresu – szczególnie w kontekście wakacji.

Na fotograficzne eseje [max. 12 zdjęć wraz z podpisami lub tekstem towarzyszącym] czekamy do 15. września 2013. Wybrane materiały opublikujemy na tych samych zasadach, które obowiązują autorów materiałów tekstowych.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *