jan borowicz: intro do „apetytu”

 

W najnowszej odsłonie prezentujemy teksty dotyczące apetytów i ich (samo)ograniczeń. Paradoksalna sytuacja późnego kapitalizmu, w którym jednocześnie usankcjonowane są: coraz szybsza i coraz globalna konsumpcja, a także sytuujące się po opozycyjnej stronie ruchy slow food, slow life, minimalizmu (estetycznego i życiowego).  Trudno o bardziej wymowny przykład niż bestseller Magia sprzątania Marie Kondo, biblia nowoczesnego minimalizmu klasy średniej – sprzedana w milionach egzemplarzy na całym świecie uczy skromnego życia na miarę naszych czasów i każe ograniczyć liczbę przedmiotów w mieszkaniu do tych kilkudziesięciu, które naprawdę przynoszą radość. Połączenie ekscesu poczytności i postulowanego umiaru ukazuje po raz kolejny, że światowy system ekonomiczno-społeczny jest w stanie pożreć i przetworzyć nawet to, co wydaje się, że mu się przeciwstawia. Jednocześnie uwypukla to ogólną społeczną zmianę, w której jeszcze Weberowski model akumulacji kapitału – mieszczan kupujących dobra przekazywane z pokolenia na pokolenie – ustępuje modelowi konsumpcja-brak-konsumpcja. Slavoj Žižek [2009] pisze w Kruchym absolucie o Coca-Coli, która niespecjalnie gasi pragnienie, nie upija jak alkohol, natomiast dzięki zawartości cukru silnie uzależnia i doprowadza do przesytu. Przesyt jednak szybko mija, aby móc sięgnąć po kolejną butelkę – i im więcej pije się, tym bardziej jest się spragnionym. Kapitalizm napędzany niezaspokojonym i niezaspokajalnym apetytem nigdy nie osiąga statyczności, gotowy do kolejnych konsumpcji.

 

 

W odsłonie znalazły się teksty:

anny zawadzkiej o stosunkach klasowych i prekaryjnych warunkach pracy fizycznej

filipa konopczyńskiego o jedzeniowych gustach Polaków i Polek i politycznych oraz społeczno-klasowych uwarunkowaniach

agaty stronciwilk o twórczości Daniela Spoerriego przy okazji wystawy Sztuka wyjęta z codzienności w MOCAKu (październik 2016-kwiecień 2017)

zuzanny kowner o świecie Tindera, ekspresji i represji

natalii mętrak-rudy o dietetycznym nakazie przyjemności

 

***

 

Slavoj Žižek, Kruchy absolut. Czyli dlaczego warto walczyć o chrześcijańskie dziedzictwo, przeł. Maciej Kropiwnicki, Warszawa 2009.

 

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: